La primera taula rodona de debat, anomenada «L’ús de la intel·ligència artificial per a la creació de productes i serveis que millorin la vida de les persones» va estar coordinada per Ana Diez , Head of Operations, Governance & Communications, Technology Delivery Center Barcelona – ServiZurich, on Georgina Sala, Head of Xperience Design a ZURICH va ser la moderadora.
Georgina lidera la discussió sobre l’impacte de la intel·ligència artificial (IA) en la societat i la importància de la igualtat de gènere en l’àmbit tecnològic, destacant la importància de la diversitat i la inclusió en el món tecnològic. El hub tecnològic de Zurich a Barcelona, amb més de 550 persones i l’ambició d’arribar a 700 l’any vinent, representa l’amalgama de talent global, amb més de 32 nacionalitats i una edat mitjana de 38 anys. En termes de gènere, el 67% són homes i el 33% dones.
L’enfocament de Zurich Assegurances en la igualtat i conciliació es destaca com un tema cultural, on es ressalta que no s’implementen mesures específiques, sinó que es promou el “talent sense gènere”. Subratlla que moltes dones lideren en temes de tecnologia dins de l’empresa, desafiant estereotips i demostrant que el talent no té gènere.
Georgina Sala, introdueix el tema des d’una perspectiva humana per a que les ponents donin la seva visió. La discussió compte amb la participació de Marta Tolos , Head of Data Delivery a Zurich, qui destaca la IA com una eina amb potencial per a millorar la interacció entre humans i màquines, especialment a través de la parla.
Belén Arribas Sánchez, advocada especialitzada en Dret Digital i Presidenta de IFCLA, ofereix una visió més crítica. Considera que la IA no és simplement una eina més, sinó que implica una disrupció total en la societat. Destaca que, encara que la IA presenta oportunitats, també comporta riscos, especialment quan es deleguen decisions en algorismes que afecten drets fonamentals.
Atia Cortes, reconeguda investigadora a Barcelona Supercomputing Center, advoca per la responsabilitat en l’ús de la IA. Destaca la necessitat de marcs de treball que promoguin el disseny i desenvolupament responsables, identificant riscos i eines que avaluïn el seu impacte de manera ètica.
Irene Unceta, professora col·laboradora a ESADE i directora acadèmica del Grau en intel·ligència artificial per a l’Empresa, s’enfoca en les oportunitats que la IA presenta. Considera que la IA no és només una eina, sinó també una oportunitat per a promoure l’economia de les persones i empoderar la presa de decisions.
La taula conclou amb la reflexió sobre els processos reguladors lents i la necessitat d’avançar cap a regulacions que guiïn l’aplicació ètica de la IA. Encara que els desafiaments són grans, es destaca la importància d’incorporar regulacions des d’ara mateix per a garantir una implementació ètica de la IA. En paraules de Belén Arribas , “No estem en una època de canvis, sinó en un canvi d’època”. La regulació, impulsada per l’administració, però també promoguda pel sector privat, es posiciona com a clau per a guiar el futur de la IA en un camí ètic i responsable. L’esdeveniment #Womanlidertic, en el Movistar Centre, ha estat testimoni d’una conversa crucial sobre el futur de la tecnologia i la necessitat de lideratge de les dones en aquest àmbit en constant evolució.
1 comment for “Crònica Taula Rodona 1: “L’ús de la intel·ligència artificial per a la creació de productes i serveis que millorin la vida de les persones””